dinsdag 8 januari 2013

Challenge 4 stanzen - MIEKELOTTE is challenging you

De nieuwe challenge van MIEKELOTTE is challenging you: maak een creatie en gebruik daarbij tenminste 4 stanzen.

Ik heb voor een simpele kaart gekozen; de eerste ideeën die in je hoofd op komen zijn vaak hele ingewikkelde "drukke" ontwerpen met een hoop embellishments.  Het leek me daarom leuk om iets te maken waar je niet direct de opdracht aan kunt zien.

Het ontwerp is een vierkante kaart van 13 x 13 cm, de kleuren zwart en wit. Het enige wat ik verder heb toegevoegd is een lintje dat ik nog had liggen. Alles bij elkaar een strakke kaart die je voor veel gelegenheden kunt gebruiken.

Benodigdheden:

1 witte kaart 13 x 13 cm.
1 vel A4 wit;
1 A4 zwart;
Stanzen:
Grand Nestabilities, Labels Four;
Marianne Design, LR0110, bloemen + ornament;
Marianne Design, LR0162, blaadjes
Lintje;
Perlen Pen; 800 Schwarz en 103 Opal (wit);
en uiteraard een embossingmachine.

LET OP! Dit ontwerp is niet geschikt voor de gebruikers van een Cuttle Bug, de Grand Nestabilities kun je alleen gebruiken op een machine met grote platen (A4).

Begin met het uitstanzen van de vormen:




Het grootste label (nr 5 geteld van klein naar groot) wordt uitgestansd in zwart; de één na volgende maat (nr 3 geteld van klein naar groot) in wit.





Als je de labels hebt gestansd leg je ze op de kaart:





Bepaal hoever je de labels op de kaart wilt hebben en knip of snij de labels ca 1 cm boven de kaartrand af.




Plak de labels op elkaar en op de kaart, vouw de extra cm naar achteren op de kaart; dit zorgt misschien niet voor de mooiste achterkant aller tijden maar voorkomt wel dat je een wit kaartrandje of een hobbelige rand ziet.



Stans nu de bloemen de blaadjes en het ornament:

1 x achterkant bloem in zwart;
2 x bloem in wit;
2 x blaadje in zwart;
2 x ornament in zwart.


Stans de blaadjes in zwart (er zijn 2 stansen, stans ze beide 1 x).




Vorm de witte bloemen, je kunt dit doen met een vouwbeen of de achterkant van een schaar of met een zogenaamde 3d pen en een matje.

Plak de bloem en plak de blaadjes en ornamenten op de achterkant vast.

Plak een lintje op de kaart, mijn lintje met tekst kwam niet goed uit, of te klein of een gedeelte van herhaling van de tekst. Ik heb dus gesmokkeld; het tekstgedeelte op zwarte kaart geplakt, op maat geknipt en toen op de kaart geplakt! Smokkelen mag, vooral als het een mooier beeld oplevert.

Plak nu de bloem op de kaart, ik heb het midden opgevuld met zwart Perlen pen, METEEN daarover de witte opak, dit voorkomt dat je een bolletje op een bolletje krijgt. Laat minstens 1 uur drogen!







Helaas vertekent de foto een beetje, de kaart blijft door de omgevouwen labels mooi openstaan, dat maakt het (plat) fotograferen nogal moeilijk.


Dit is het eindresultaat; een strakke, simpele kaart in zwart wit.








3 opmerkingen:

Aya zei

Hoi Vera,

Wat mooi, ik pik gelijk hje bloemetjes idee.Morgen moet ik een workshop geven in het buurthuis en daar willen ze een zwart-wit kaart maken. Zelf heb ik bijna geen zwart-wit papier in huis en zit ik er een beetje tegenaan te hikken maar dankzij jouw is de inspiratie weer binnen en kan ik er gauw een maken.
Lieve groetjes Aya

Crea Astrid zei

Wat heb je dat mooi uitgelegd zo. Ziet er weer superrrr uit.

Groetjes, Astrid.

Patricia Wanten zei

Hallo Vera, wat maak je leuke dingen. Ik ben gelijk volger geworden want hier kan ik nog veel leren. Bedankt alvast voor deze duidelijke uitleg.
Groetjes

Patricia