maandag 13 mei 2013

fotoboek origami

Jaren geleden zag ik een tutorial (weet echt niet meer waar) voor dit origami foto lijstje; je kunt een aantal van deze lijstjes samenvoegen en er een foto- of bragbook van maken.

Bragbook: een amerikaanse term uit de scrapwereld; een klein, mooi fotoboekje voor in je tas. Een showboekje voor bijvoorbeeld foto's van je kind, kleinkind, huwelijk enz.

Ik maakte dit boekje voor mijn vriendin Patrice, het hoort bij de kaart die ik voor haar maakte.

Een tijd terug hebben we samen foto's uitgezocht van Jonathan Rhys Meyers (Tudors) om een schilderij van te maken. Zij is veel bezig met portretten en vond Jonathan een mooi hoofd hebben (wie niet trouwens!)








                                       Bragbook, cadeautje voor Patrice







De foto's printte ik op canvaspapier, dat is tegenwoordig op heel veel plekken te koop.
Denk er wel aan je printer op een hoge kwaliteit te zetten, dat heeft dit papier wel nodig.







Ik printte 8 x een A4 (120 gr) in zwart-wit tinten, na het op formaat maken (20cm x 20cm)
bewerkte ik het papier met Versafine black stempelinkt en de volgende stempels:

- Kaisercraft clear stamps, script en sheet music;
- Viva Decor, Big Corner Elements en Florale Schnörkel;
- Hero Arts, CL407, Veren.

Door het gebruik van stempels op dessinpapier krijg je meer dieptewerking, in dit geval laag op laag in dezelfde kleuren.





Het boekje is hier steeds met dezelfde kant voor in elkaar gezet, je kunt dit natuurlijk ook afwisselen. De achterkant is ditmaal onbewerkt gelaten, dat hoeft niet. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je geen "dikke" embellishments op je bladzijden plakt, dan sluit het boekje niet meer!










Uiteraard hoef je je niet aan het formaat van 20cm x 20cm te houden; ik gebruikte het omdat ik meestal van A4 papier uitga. Scrappapier (30,5cm x 30,5cm) levert natuurlijk een groter lijstje op, wil je ienieminie, experimenteer dan eens met een kleiner vierkantje .....

De fanatieke stempelaars denken misschien, waar heb ik dit eerder gezien? Een voorbeeld van een heel mooi bewerkt boekje volgens hetzelfde systeem stond in de Art Specially no. 5, blz 24 en 25. Dit was een boekje gemaakt door Sue Roddis, het artikel heet Boomhut. Bij dit boekje is ook "van de pagina" gewerkt, zij gebruikte embellishments die boven de bladzijden uitsteken en samen een tafereeltje vormen.
In het artikel staat ook een werkbeschrijving met een paar foto's. Als je no.5 dus nog in je kast hebt kun je daar spieken hoe het origamiboekje werkt.

Binnenkort zal ik een aparte tutorial maken voor dit origami bragbook/fotoboekje.









2 opmerkingen:

Aya zei

Zo zwart/wit en met dezelfde trend foto's is het ook prachtig. Wij hebben jaren geleden op de beurs zo'n boekje laten maken met papier van een Elusive CD. Naïef als ik ben dacht ik dat het best te doen was voor de beurs omdat het eigenlijk net een 'zoutvaatje' is dat we op school maakten maar voor de meeste mensen was het toch lastiger dan voorzien.
Lieve groetjes Aya

Ellen zei

Je hebt er weer iets heel moois van gemaakt!