dinsdag 3 december 2013

Deurhanger Kerstmis / Miekelotte is Challenging You

December alweer; de nieuwe challenge is dit keer: ornament. Maak een mooie kerstdecoratie; dat mag van alles zijn.

Op de Creabeurs in Rijswijk had Miekelotte hele leuke MDF voorwerpen bij zich; ik kocht een deurhanger. Mooie kwaliteit en niet duur (1.99); eindelijk een stevige basis, papier is toch te kwetsbaar.

De keuze was dus snel gemaakt: een Kerst deurhanger voor MIEKELOTTE is CHALLENGING YOU.










Allereerst mijn lijst van benodigdheden:

- MDF deurhanger;
- Gesso;
- Acrylverf, goud, crème;
- Crackle Medium;
- Stempels, Stampendous CR 55041, 55042;
- Inkt; Versamark, Versafine,
  Distress Ink, antique linnen, scattered straw, worn lipstick, vintage photo;
- Embossingpoeder: Hein Design, Herbst Impressionen, Ägyptisch Gold,
  Frühlings Sparkle;
- Viva Perlen Pen, opal, gold, schwarz;
- Embossingfolder: Spellbinders, M-bossabilities EL009;
- Alcoholstiften, Spectrum Noir, DR5, GB9;
- Glitterspray, Crafters Companion, Spray & Sparkle, Iridescent;
- Glimmermist, Tattered Angels, Gold 021102;
- Metalen bellen, lint (ik kocht een kersthanger uit de 1 euro bak van de
  Marskramer);
- plaksteentjes;
- stickers;

Papier:
Voor de kerstroos van Stampendous gebruikte ik een CD: Crafters Companion, Festive Occasions, Coordinating Papers, design 2, colour 2 + 3; ik printte op 160 gr papier.

Voor het plaatje met het hertje gebruikte ik Craft Artist Professional 2 en glanzend fotopapier.

Je kunt hier natuurlijk ook scrappapier of ander mooi designpapier voor gebruiken. Mooie plaatjes kun je vaak gratis downloaden op het internet.

Werkwijze:
Begin met de deurhanger een laag gesso te geven; dit zorgt ervoor dat het MDF niet teveel "zuigt" en je kleuren goed uitkomen.
Verf nu een laag acrylverf goud, goed laten drogen, een laag crackle medium en als laatste een laag acryl crème.
Ik leg dingen die ik verf altijd op een aantal plastic bekertjes, zo kun je goed bij de zijkanten en loopt er geen verf onder je voorwerp door.

Belangrijk: laat iedere laag goed DROGEN voordat je verder gaat!!




In de tijd dat de deurhanger droogt kun je verder met de embellishments; stempel de kerstster 3 x met Versafine op het papier en knip uit. Leg de kerstster in de embossingfolder en embos; veeg distress ink over de geëmboste kerstster (3x).
Spuit glitterspray over de kerststerren en laat drogen, stapel de lagen zo op dat er een mooi gevulde kerstster ontstaat en maak met de Perlen Pennen op de bovenste laag met stippen een hart.



Neem het plaatje met het hert en bewerk de randen met Distress Ink. Kleur de bellen met de alcoholstiften. Kleur het lint met Tattered Angels Glimmer Mist.



Embossen:
Stempel met Versamark je stempel op de deurhanger met glitter embossing poeder.



Afwerking:
Plak de bellen en de kerstster op de voorkant van de deurhanger. Plak het plaatje, de plaksteentjes en de stickers op de achterzijde.




De voorkant van de deurhanger; jammer genoeg krijg ik de glitters niet goed op de foto; deze kant is lekker barok en een beetje vintage; prima voor de avond. Lampje erop en schitteren maar!


De achterkant van de deurhanger; clean and simple. Eenvoudige chic voor overdag of een landelijk interieur.



 Een deurhanger met een split personality!!











 

4 opmerkingen:

Ellen zei

Leuk. Vooral de foto net na het stempelen vind ik leuk. Daarna wordt ie iets te druk voor mij, maar ja.... wie ben ik?

jolanda zei

mooie creatie

Crea Astrid zei

Wat een prachtige creatie heb je ervan gemaakt. Mooie uitleg heb je er ook bij gegeven.

Gaat het al weer wat beter en kan je al wat meer lachen???

Groetjes, Astrid.

Paper Creations by Shirley zei

Very beautiful poinsettia ! Greetings, Shirley