vrijdag 4 april 2014

Een ei in de hoofdrol

Miekelotte is Challenging You heeft deze maand als thema: een ei (of meerdere) in de hoofdrol.

Vorige week maakte ik met mijn middenbouwgroep van de basisschool ballon-eieren; het idee had ik uit Hobby Handig.

Toen ik iets mocht bedenken voor de challenge ben ik van dat idee uitgegaan. Hoe kon ik het ei combineren met stempels? Dit is het geworden:

 
Een ei van katoenen draad versierd met stempels van Creative Expressions ingekleurd met Spectrum Noir Stiften. Helaas is de ei-vorm er niet helemaal uitgekomen; misschien zijn er vogels die iets rondere eieren leggen?
 
 
Benodigdheden:
 
Ballon;
witte knutsellijm;
(haak)katoen;
vaseline;
Stempels:
Creative Expressions, Vintage Cooking;
Stempelinkt:
Memento, Tuxedo Black;
Spectrum Noir alcohol stiften;
Crafters Companion Spray & Shine.
 
 
Blaas een ballon op en smeer hem in met vaseline (als je dit niet doet blijft het garen aan de ballon plakken en loop je kans dat je als je de ballon doorprikt een implosie krijgt!
 
 
 
Doop katoenen draden in een mengsel van witte lijm met een klein beetje water.
 
 
Wikkel de draden om de ballon en laat drogen. (witte lijm droogt veel sneller dan behangplaksel).
 
 
Prik de ballon door en haal het overblijfsel door een gat in je ei naar buiten.
 
Stempel met Memento Black de bakbenodigdheden op stevig wit papier.
 
 
Kleur in met Spectrum Noir stiften (vergeet de achterkant niet te kleuren en spuit spray & shine over de afbeeldingen. Plak de uitgeknipte stempels met goede PVA lijm op de draden.  Je kunt de plaatjes het beste even vormen met bijv. een vouwbeen; gebruik je vingers en/of een pincet om de afbeeldingen even op hun plaats te houden totdat de lijm plakt.
 


 
 
VoilĂ ,  een paas-ei.
 
 
Hier nog even een voorbeeld van een ballon-ei van mijn klas; wij gebruikten wollen fel gekleurde draden.
 



Je kunt voordat je de ballon dichtknoopt iets in de ballon stoppen, dat blijft dan mooi in het ei zitten. Niet een te klein voorwerp natuurlijk, anders valt het eruit. Een plastic of styropor sier-eitje bijvoorbeeld.

Experimenteer er maar lustig op los.
 
 
 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals altijd weer een leuk idee dat zo duidelijk beschreven is dat iedereen het kan maken. Zelfs ik! Ellen

Maia zei

Erg leuk gemaakt, zou dat ook lukken met kleuters? Zal het eerst zelf eens uitproberen.
Wat leuk bedacht om het met die stempels te versieren erg mooi!
Fijne zondag
Groetjes Maia