zondag 6 april 2014

Spatelarmband

Ik ben altijd op zoek naar goedkope, leuke, niet moeilijk om te doen projecten voor mijn basisschool klas. Gelukkig is er internet en kun je heel veel leuks vinden.

Onder meer dit project: een armband gemaakt van een tongspatel. De link voor de uitleg vind je hier
armband maken met tongspatel.  (link to tutorial)   Na het weken in het water (1 nacht) moet je ze ook nog wel een half uur koken, verwerk ze zo warm mogelijk (pannenlap) dan breken ze niet zo gauw.

Ik zie mogelijkheden voor mijn klas (Moederdag) maar uiteraard ook voor veel mooie stempeltechnieken.

Dus om mezelf te plezieren hier een paar armbanden met stempels:

I really love the internet because I'm always on the look-out for easy and cheap projects for the primary school class I craft with. Happy to find this (see link above) I decided to try something artsy with it for myself first. I painted popsicle sticks with acrylic paint, dusted them with an antistatic bag and stamped and embossed pretty flowers on them. I used Cosmic Shimmer watercolour paints and Spectrum Noir alcolhol markers to colour in. I sprayed the bracelets with clear varnish, the one I coloured with alcohol markers I sprayed with a glitter varnish (it just needed that extra touch).
Try it for yourself, cheap, easy, cheerful craft; I love it!


Spatelarmband met Cosmic Shimmer:


De armband wordt eerst geverfd met acrylverf (heel goed laten drogen!), daarna geëmbost met zwarte embossingpoeder. Gebruik eerst een embossingkussentje (anti static bag) om te zorgen dat je poeder niet buiten de afbeelding kleeft en je spettertjes krijgt. Kies een mooie stempel (hier Creative Expressions, Sweet Pea) en stempel met Versamark. Strooi de embossingpoeder over je armband en klop het teveel voorzichtig af. Verhit met je Heat Gun. Nu heb je een enigszins opstaand kader om te verven. Neem Cosmic Shimmer verf en spuit er een beetje water op. Even wachten en verven maar. Als de verf goed droog is spuit je de armband af met blanke spuitlak. (gebruik een kartonnen doos om je armband in te leggen als je spuitbussen gebruikt, voorkom dat je ruimte gelakt wordt.)



Benodigdheden:
Tongspatel;
Acrylverf;
Embossingpoeder zwart;
Cosmic Shimmer:
marine sea, sapphire sparkle, harebell, emerald gold;
spuitbus blanke lak;
Stempel:
Creative Expressions, Sweet Pea: (bosje lathyrus midden rechts)



Cosmic Shimmer verf:


Nog een paar foto's:
 
 
Ik vroeg me af of je ook met andere producten leuk kon kleuren op de armband en probeerde de Spectrum Noir stiften van Crafters Companion uit:
 
 
Ik gebruikte maar 3 kleuren: HB2, HB3 en PL2, gewoon op de acrylverf inkleuren. Dit geeft een doffer resultaat, er zit natuurlijk geen glimmertje in de alcoholstiften. In dit geval heb ik de armband bespoten met Spray and Sparkle Silver van Crafters Companion. Het is op de foto´s niet altijd goed te zien maar er zit nu een subtiel glittertje over de armband.
 
 
Benodigdheden:
Stempel:
Papermania Clear Butterfly;
Spectrum Noir; HB2, HB3 en PL2
Spray and Sparkle Silver
 
 
Stempel: Papermania Clear; Butterfly Medley: (blauwe bloemetjes links onder)
 
 
 
 
De armbanden heb ik aan Aya van Miekelotte gegeven; als je dus in de buurt van de winkel bent ga eens kijken en zoek een mooie stempel uit om mee te werken.
 
Op de Creabeurs in Rijswijk viel ik bij Miekelotte voor de Dragonfly Delights stempel van Stamp-it Australia, gisteren dus meteen aan de slag gegaan met de Cosmic Shimmers en de lange stempel in de lap. Dit is het resultaat:
 
 
Stempel: Stamp-it Australia, Dragonfly Delights (lange stempel rechts)
 
 
 
 
Met de cosmic shimmers  hier en daar op de armband geverfd, gewoon willekeurige vlakken gemaakt:
 
 
 
Mocht je dus binnenkort naar de dokter gaan, vraag een tongspatel, of bestel ze bij de apotheek of online, ze zijn niet duur, ik betaalde ongeveer 3 euro voor 100 spatels!
 
Veel plezier
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

O, dit is weer een heel leuk idee! Ik denk dat ik straks direct ga bestellen, want ik zie heel veel toepassingen en mogelijkheden! Ellen

Aya zei

Wat een leuke aparte ideee heb je toch altijd en ook weer schitterend uitgevoerd.
De uitleg is ook weer uitstekend.
Lieve groetjes Aya